Konsulentvirksomhedens vækst gik op, da administrationen gik ned

Q Nation

Nikolaj Langkilde

Stifter af Q Nation

Test og kvalitetssikring af IT-systemer, København, 30 medarbejdere

https://www.qnation.dk/

Man har utvivlsomt gjort noget rigtigt, hvis man på bare ét år vokser fra én til 30 medarbejdere og samtidig laver overskud. Hos konsulentvirksomheden Q Nation tøver de ikke med at sige, at Intempus har sin del af æren for den voldsomme vækst. Havde det ikke været for Intempus, kunne man nemlig meget vel være blevet kvalt i administration.

Når man taler med Nikolaj Langkilde, som er stifter af og direktør i Q Nation, er det svært at forstå, at det ikke er meget mere end et år siden, at han første gang sendte en faktura ud med Q Nations logo på. Dels er der de økonomiske nøgletal, der afslører en vækst, som ellers succesfulde firmaer med adskillige år på bagen ofte kun kan drømme om at have opnået. Og dels kan Nikolaj fortælle om, hvordan virksomheden flere gange har omlagt sin infrastruktur og dermed har gennemgået mange af de livsfaser, som kun ældre virksomheder normalt har prøvet.

Q Nation, som har hjemme på Vesterbro i København, tjener deres penge på at sælge konsulenttimer til test og kvalitetssikring af IT-systemer. Sagt med andre ord: Hvis du har udviklet et stykke software, som du gerne vil have testet fra A til Z for at lære det bedre at kende, så kan Q Nation hjælpe dig. Hovedparten af de ansatte er altså test managere, som på timebasis sælger deres konsulentarbejde.

Fra manuelt i Google til automatisk med Intempus

I Q Nation bruger de e-conomic som økonomisystem. Derfor var det afgørende at finde et system til tidsregistrering, der integrerede med e-conomic, eftersom faktureringsarbejdet tidligere blev gjort manuelt.

“Hele vores infrastruktur ligger på Google, da det er vigtigt for os, at alle vores systemer er cloud-baserede. I starten kørte vi vores tidsregistrering på kunderne manuelt gennem Google Docs. Så fakturerede jeg manuelt kunderne i e-conomic. Men med den vækst, vi har haft, endte det med at blive et kæmpe cirkus at skulle fakturere, og så kiggede jeg på, hvad der var af løsninger inden for administration. Der syntes jeg, at Intempus var det, der passede bedst til vores behov og temperament,” siger Nikolaj Langkilde og fortsætter:

“Intempus er nemt, og hele vores grundtanke er, at det skal være nemt at være ansat hos os. Intempus har gjort os i stand til at fortsætte væksten og undgå, at vi bliver kvalt i administration. Samtidig sikrer Intempus, at vi minimerer vores faktureringsfrister, da de går fra den dag, jeg sender fakturaen ud.” – Nikolaj Langkilde, stifter af og direktør i Q Nation.

Selvkørende opstartsfase

Medarbejderne i Q Nation registrerer både deres fakturerbare timer og deres ganske få interne timer samt ferie og lignende. På den måde kan Nikolaj Langkilde få det komplette overblik over alle dele af forretningen, samtidig med at hans administrative arbejde er blevet markant lettere.

“Før har jeg siddet og lavet alle mulige udtræk i Google Docs. Nu kan jeg trække rapporter ud på kryds og tværs direkte i Intempus. Så jeg kan ret præcist forudsige vores omsætning,” siger han.

“Intempus har gjort os i stand til at fortsætte væksten og undgå, at vi bliver kvalt i administration. Samtidig sikrer Intempus, at vi minimerer vores faktureringsfrister, da de går fra den dag, jeg sender fakturaen ud. Og da jeg meget mere konsekvent kan få gjort det med det samme, forfalder regningerne også desto hurtigere, og det er ikke uvæsentligt for økonomien i en virksomhed, hvor der er 30 medarbejdere, som skal have udbetalt løn ved månedens slutning,” siger Nikolaj Langkilde og tilføjer, at fejlrisikoen på f.eks. fakturaerne også er blevet meget mindre med Intempus.

Også implementeringen af Intempus har været en god oplevelse.

“Vi har i det store og hele været ret selvkørende. Når man beder medarbejderne om at ændre deres arbejdsgange, er der selvfølgelig altid lidt usikkerhed forbundet med det, men jeg har intet hørt andet end i den første uge. Jeg synes, det var nemt at komme i gang med Intempus. Og det er i øvrigt en ikke-IT-kyndig administrationsmedarbejder, der har været ansvarlig for implementeringen hos os. Jeg tror næsten ikke, man kan give en bedre feedback på et tidsregistreringssystem,” slutter han.

Cookie-indstillinger