Det er vigtigt at have styr på tidsregistrering for jeres timelønnede ansatte. Det handler nemlig ikke kun om løn, men også om overblik, planlægning og efterlevelse af EU’s lovkrav om tidsregistrering for medarbejdere. Vi ser på lovkravene og på, hvordan I kan imødekomme dem med tidsregistrering for jeres timelønnede ansatte.
I juli 2024 trådte EU’s lovkrav om arbejdstidsregistrering i kraft. Ifølge lovkravet skal alle arbejdsgivere indføre et system til registrering af medarbejdernes arbejdstid. Det gælder også – og især – jeres timelønnede medarbejdere: Vikarer, studerende, funktionærer, ufaglærte og så videre. Med det rette tidsregistreringssystem får I let styr på jeres timelønnedes arbejdstimer, fravær og overtid. Det giver jer et skarpere overblik over jeres ressourcer. Og det er både til fordel for jer som arbejdsgiver og den enkelte medarbejder.
Her er EU’s minimumskrav til jeres system
- Systemet skal være objektivt, pålideligt og tilgængeligt.
- Systemet skal kunne måle den daglige og ugentlige arbejdstid for hver enkelt lønmodtager.
- Medarbejderne skal kunne tilgå systemet, så de kan registrere afvigelser (f.eks. overarbejde, sygdom og ferie).
- Oplysningerne skal gemmes i 5 år.
Du kan læse mere om lovkravet i vores tidligere blogindlæg her og her. Den vedtagne lov findes her.
Med Intempus får I nem og intelligent tidsregistrering
Vi har udviklet flere løsninger til effektiv tidsregistrering for jeres timelønnede medarbejdere. Vores system hjælper jer med at imødekomme EU’s lovkrav og kan tilpasses de timelønnedes ansættelsesvilkår.
1. Tidsregistrering via terminal
Én af vores løsninger er Intempus Terminal. Det er et produkt til komme/gå-registrering og henvender sig særligt til virksomheder inden for produktion og industri. Med denne løsning indberetter medarbejderne deres arbejdstimer via en fysisk enhed. Når de møder ind om morgenen, taster de sig ind på terminalen. Terminalen noterer det præcise tidspunkt, vedkommende er mødt. Det samme gør sig gældende, når de går hjem og tjekker ud igen.
Intempus Terminal kan håndtere en tolerance på planlagte vagter med en bestemt tidsramme. Det giver medarbejderne en “buffer”, hvis der har været trafik om morgenen, eller hvis de er nødt til at smutte fem minutter før tid for at nå en aftale.
Terminalen kan også designes til at håndtere registrering af overtid og fravær på baggrund af medarbejdernes normtid. Det sikrer jer, at overtidstillæg bliver beregnet og udbetalt automatisk og korrekt. Samtidig får I et klart overblik over fraværsprocenten, og om fraværet skyldes ferie eller sygdom.
2. Tidsregistrering via app
Hvis Intempus Terminal ikke passer til rammerne i jeres virksomhed, har I også mulighed for at vælge tidsregistrering via vores app på mobil. På app’en kan medarbejderne nemt registrere arbejdstid (også på projekter), ferie og sygdom, ligesom app’en kan tage højde for overtid. App’en giver også mulighed for at tilføje tillæg og kørsel.
3. Integration til lønsystemer
Hver anden dansker oplever fejl på deres lønseddel ifølge Epinion. En fordel ved vores løsninger er, at der er flere muligheder for integrationer til forskellige lønsystemer. Det betyder, at medarbejdernes arbejdstimer, fravær og tillæg nemt kan overføres til diverse lønsystemer – uanset om timerne stammer fra terminalen eller fra mobilregistrering. På den måde er I fri for manuelle indtastninger i jeres lønsystem, og I sikrer jer korrekt udbetaling af løn.
Klar til at få styr på timerne?
Og vil I gøre det nemt for både medarbejdere og ledelse? Digitale løsninger er med til at skabe gennemsigtighed og styrke interne processer for tidsregistrering. På den måde undgår I fejl, som kan opstå ved manuelle processer, ekstra administrativt arbejde og potentielle konflikter mellem medarbejdere og ledelse.
Med Intempus får I en løsning, der passer til jeres branche, jeres arbejdsformer og jeres medarbejdere – uanset om de er timelønnede eller fastansatte.
I kan designe jeres egen løsning. Det er gratis og uforpligtende.
Kilder: Dansk Industri, Den vedtagne lov om tidsregistrering, Epinion.