Et år med tidsregistreringsloven: Mere gennemsigtighed og uforløst potentiale for konkurrencekraft

Lidt over år er gået med tidsregistreringsloven. Loven viser sig at have en positiv indvirkning på forholdet mellem medarbejder og arbejdsgiver. Samtidig kritiseres den for at være en administrativ byrde. Men hvis vi kan redegøre for, hvad arbejdstiden bliver brugt på, rummer tidsregistrering et vigtigt potentiale for konkurrencekraft.

Siden 1. juli 2024 har alle danske virksomheder været underlagt tidsregistreringsloven. Loven har til formål at beskytte medarbejdere, og der findes hidtil ingen eksempler på overtrædelser af loven fra Arbejdstilsynet. Vi evaluerer ovenpå et år med tidsregistreringsloven.

Et år med nye rutiner og positive forandringer

I februar 2025 gennemførte YouGov en undersøgelse af danskernes opfattelse af tidsregistrering. Efter otte måneder med den nye lov viste undersøgelsen, at 45 % af de adspurgte mente, at tidsregistrering skaber større gennemsigtighed om arbejdstid og overarbejde. Dermed tyder det på, at lovkravet til dels har levet op til dets formål: at beskytte medarbejderne og skabe dialog mellem medarbejder og arbejdsgiver om arbejdstid. 

YouGov’s undersøgelse viste også, at 40 % af de adspurgte lønmodtagere har fået en fast rutine med at registrere deres arbejdstid dagligt. Virksomhederne og deres medarbejdere begynder dermed så småt at opleve fordelene ved tidsregistrering. Det kommenterer Mette Nørlem, HR-ekspert i ansættelsesret, på YouGov’s undersøgelse. 

YouGov’s undersøgelse peger altså på en tendens, hvor tidsregistrering bliver en integreret del af medarbejdernes hverdag og skaber positive forandringer.

Erhvervslivet efterspørger mindre bøvl og mere konkurrencekraft

Men den nye lov har også fået kritik. Den bliver, blandt andre regler og reguleringer, kritiseret for at være en administrativ byrde. Det går ud over den europæiske konkurrencekraft, udtaler Dansk Industri (DI). Udtalelsen kommer på baggrund af en analyse foretaget af DI. Analysen er en del af rapporten “Ikke Mere Regelvanvid”. Den viser, at 55 % af alle virksomheder (69 % af de store) oplever krav om arbejdstidsregistrering som en belastning. To væsentlige ting bliver efterspurgt: mindre bøvl og mere konkurrencekraft. DI’s analyse står altså i kontrast til YouGov’s undersøgelse og udpeger nogle af de udfordringer, som tidsregistreringsloven har for danske virksomheder.

Vi har brug for konkrete data om vores arbejdstid for at blive konkurrencedygtige

I Intempus har vi evalueret på et år med tidsregistreringsloven. Hvis vi skal styrke konkurrencekraften, som DI efterspørger, og udnytte det fulde potentiale af tidsregistrering, skal vi kunne redegøre for, hvordan tiden bliver brugt. Det mener Christophe Zafiryadis, founder og CEO i Intempus.

“Det er jo dét, der rent faktisk siger noget om, hvor effektive vi er på arbejdsmarkedet,” siger han.

Han anerkender vigtigheden af lovens fokus på og formål om at passe på medarbejderne og skabe gennemsigtighed mellem medarbejder og arbejdsgiver. Men han efterlyser, at virksomhederne redegør for, hvordan tiden bliver brugt. 

“Hvis man skal kunne bruge tidsregistreringsloven til at fremme en form for konkurrencekraft i Danmark, men også på europæisk plan, så er det vigtigt at kunne se, hvad er det tiden bliver brugt på?”

CEO & Founder, Christophe Zafiryadis

Der har med indførelsen af tidsregistreringsloven i Danmark ikke været et krav om, at man skal at redegøre for, hvad arbejdstiden bliver brugt på. Loven har fået funktionærer til at registrere deres tid. Men det i sig selv gør os ikke konkurrencedygtige, for de registrerer ikke, hvad de laver. Vi kan blive mere konkurrencedygtige ved at redegøre for, hvad arbejdstiden bruges på, mener Christophe Zafiryadis. Håbet for fremtiden er således, at der bliver skabt systemer, som er bedre til at give konkrete data på, hvordan arbejdstiden bliver brugt.

“Det er vores mission i Intempus at få løst den problematik, for så får man både sikret medarbejderne rent arbejdsmæssigt, og vi kan blive mere effektive i det, vi laver,” siger Christophe Zafiryadis.

Digital tidsregistrering holder jer på den rigtige side af lovgivningen

I Intempus gør vi det nemt for jer at holde styr på, om I holder jer på den rigtige side af tidsregistreringsloven med vores digitale løsninger. Vores løsninger kan tilpasses både timelønnede og funktionærer og med mulighed for at angive hvilke projekter, der arbejdes på.

Hvis I er interesserede i at høre mere om, hvad vi leverer i Intempus, kan I kontakte én af vores salgskonsulenter på telefon 26 39 04 00

I kan også designe jeres egen løsning. Det er både gratis og uforpligtende.

Kilder: Intempus, Folketinget, Lessor, Dansk Industri her og her, Virksomhedsguiden.