Overhold 11-timers reglen med Intempus
Med Intempus’ system til tidsregistrering kan I nemt sikre, at I overholder 11-timers reglen.
Få et system, der gør det nemt at overholde arbejdsmiljøreglerne.
11-timers reglen kort fortalt
Hvad handler 11-timers reglen om?
Ifølge arbejdsmiljøloven har medarbejderne ret til 11 timers sammenhængende hvileperiode inden for en periode på 24 timer. Hvis en medarbejder, får fri kl. 02.00 om natten, skal han som minimum have fri indtil klokken 13. Reglen er altså til for at sikre medarbejdernes ret til pauser mellem vagter.
Hvad hvis reglen overtrædes?
Det er arbejdsgivers ansvar at sikre, at 11-timers reglen overholdes for alle medarbejdere. Overtrædes reglen, skal du som arbejdsgiver notere omfanget af overtrædelsen – herunder de involverede medarbejdere, tidspunkt for overtrædelsen, hvor mange timer, der er tale om, og grunden til at reglen er blevet overtrådt.
Som arbejdsgiver kan du risikere at få en bøde, hvis 11-timers reglen ikke overholdes.
Sådan overholdes 11-timers reglen med Intempus
Appen viser, hvis reglen brydes
I medarbejderens Intempus app vil de kunne se en rød/grøn bar nederst på forsiden, alt efter om de overholder 11-timers reglen eller ej.
Har en medarbejder en indberetning, der bryder reglen, vil den markeres på dashboardet, og inde på selve indberetningen vil de have mulighed for at redigere den og angive en årsag til at reglen bliver brudt.
Se hvilke indberetninger, der bryder reglen
I Intempus administrationssystem kan du som administrator se, hvis der er indberetninger, der bryder 11-timers reglen. Som vist på billedet vil der poppe en boks op, hvor du bliver bedt om notere årsagen til, at reglen brydes.
På den måde kan du sikre, at du vil blive underrettet ved eventuelle overtrædelser af 11-timers reglen, og at der altid er tilknyttet en årsag til overtrædelsen.
Lyst til at høre mere?
Visualiser dataen med Microsoft Power BI
Med en integration til Microsoft Power BI kan I få visualiseret medarbejdernes arbejdstimer, herunder om alle ligger inden for 11-timers reglens grænser. Det betyder, at administratorerne altid ville kunne få indblik i hvilke medarbejdere, der ligger tæt på at overskride 11-timers grænsen og hvem der allerede har overtrådt den.
Har I medarbejdere med rådigheds- og tilkaldevagter?
Hvis I har medarbejdere, der har rådigheds- og tilkaldevagter, skal I være ekstra opmærksomme på at overholde 11-timers reglen.
Medarbejdere som tilkaldes skal nemlig have en daglig hvileperiode på 11 sammenhængende timer, hvor de ikke arbejder, og perioden skal holdes uden for arbejdspladsen.
Dog kan hvileperioden ifølge arbejdstilsynets bekendtgørelse om hvileperiode og fridøgn i særlige tilfælde nedsættes til 8 timer.