Lasses hunde blev årsagen til årets sidste indberetning

December måned er et overstået kapitel, og det samme er 2018 dermed. Og så slog det os; Hvad er historien bag den sidst oprettede indberetning ud af de i alt 4.331.908, der blev lavet i 2018? Det blev indgangsvinklen til denne udgave af Månedens indberetning.

Klokken 00:00 er året slut i Danmark, og overalt kan folk lade champagnepropperne springe for at markere årsskiftet. Men i Intempus indtraf årets afslutning på sin vis allerede 23:39 den 31. december. Det var nemlig her, at årets allersidste indberetning blev oprettet, og det var Lasse Johansen (til højre på billedet), der stod bag den.

Lasse Johansen har lagt efternavn til halvdelen af Tømrerfirmaet Johansen & Pedersen, som har til huse i Højby i Odsherred. I 2019 fylder virksomheden ni år, og det kan de fejre sammen med de efterhånden 15 medarbejdere, han sammen med sin makker Nicolaj Pedersen (til venstre på billedet) har ansat.

Men selvom Tømrerfirmaet Johansen & Pedersen går meget op i at gøre deres arbejde ordentligt, har medarbejderne dog som udgangspunkt fri til at fejre årsskiftet. Derfor var det da også ganske frivilligt, at Lasse Johansen valgte at bruge en times tid i værkstedet med at reparere et vindue for en kunde i Nykøbing Sjælland, mens nytåret nærmede sig kraftigt.  

Mine to hunde kan ikke lide fyrværkeri, så jeg vælger at holde nytår sammen med dem. Og ude i værkstedet hører man mindst til fyrværkeriet, så der er de mest trygge. Nogle gange har vi gæster til nytår, men har vi ikke det, bliver jeg hjemme på matriklen,” fortæller Lasse Johansen, som ikke skænkede det en tanke, at han for det første arbejdede på et noget utraditionelt tidspunkt, og at han som den formentlig sidste i 2018 stod med Intempus i hånden der klokken 23:39.

”For mig var det en normal aften. Det var bare tilfældigvis sent, at jeg gik og rodede med det vindue,” siger han.

Sjældent i værkstedet – virksomheden er vokset nok

Tilfældet forstærkes yderligere af, at det faktisk hører til sjældenhederne, at Lasse Johansen arbejder ”på gulvet” og dermed laver indberetninger. Det har nemlig ikke været svært at skaffe arbejde siden starten for 10 år siden, og derfor er de altså nu et pænt tocifret antal medarbejdere og er blandt de større tømrervirksomheder i Odsherred. ”Men vi skal heller ikke være flere,” siger Lasse Johansen, som netop grundet den voksende medarbejderstab er gledet over i en mestendels administrativ rolle.

Derfor er det også ham, der på baggrund af de oplysninger, Intempus indsamler, laver løn til medarbejderne. Det tog ham markant længere tid, dengang de endnu ikke var begyndt at bruge Intempus, og det hele foregik med fysiske ugesedler.

”For Sørensen – det har hjulpet mig meget! Nu tager det mig et kvarter at lave løn til alle medarbejderne. Før brugte jeg i hvert fald over en time,” siger Lasse Johansen.

”Der var meget mere papirarbejde, og det tog bare længere tid, når jeg skulle lave løn og holde styr på, hvor mange penge der var brugt på de forskellige sager. Der var måske syv, som kom med ugesedler og enten gav mig dem fysisk i hånden eller scannede dem og sendte på mail. Så det har også lettet svendenes arbejde.”

”Det var ret besværligt,” siger han og slutter sætningen af med et halvkvalt fnis, der giver indtryk af, at det i dag fremstår nærmest komisk, at de i sin tid gjorde tingene på den analoge måde.

Men det fik et besøg på Dansk Byggeris IT-messe altså ændret på.

Let at bruge og betaler sig selv hjem

Her kan man nemlig få lov til at opleve en lang række af de IT-værktøjer, der er skabt for at gøre håndværkerens dag nemmere – heriblandt Intempus. Det benyttede Lasse Johansen sig af.

”Peter fra Intempus præsenterede det for mig, og han kom efterfølgende ud til os og holdt et møde. Vi var slet ikke lige så mange dengang. Under 10. Men vi ville have noget digitalt, og der endte vi så med at vælge Intempus. Det kunne det, vi havde behov for,” fortæller Lasse Johansen.

Hos Tømrerfirmaet Johansen & Pedersen har de ligesom rigtigt mange andre fået sat Intempus op, så det integrerer med regnskabssystemet e-conomic. Det betyder, at Intempus automatisk smider timer, materialer og alt andet på indberetningerne over i regnskabssystemet.

”Så kan jeg hele tiden se, hvor langt vi er med projekterne rundt omkring, og hvordan billedet ser ud rent økonomisk,” siger Lasse Johansen, som også har været begejstret for hele processen med at få Intempus integreret i de ansattes arbejdsrutiner.

”Intempus er ikke særligt svært, så det var super enkelt at få det integreret i virksomheden. Vi har prøvet noget andet af, men det var alt for besværligt,” siger han.

Så nu er de altså sluppet af med bøvlet. Men hvad har det kostet? Ikke noget – tværtimod.

”Jeg må indrømme, at jeg ikke har så godt et overblik, at jeg kan sige, hvor meget Intempus betyder rent økonomisk. Men jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at udgiften til Intempus betaler sig selv hjem. Og førhen sad svendene jo og brugte deres fritid på at lave ugesedler. Og så er det bare super enkelt for dem, at der er den her kortfunktion i Intempus, så de bare kan trykke på sagen og køre direkte ud til adressen. Det er jo også tid og dermed penge sparet. Jeg ser ikke Intempus som en udgift,” runder Lasse Johansen af, inden arbejdsdagen fortsætter.

Denne gang er det ikke i værkstedet, for vi er i god afstand af nytårsaften, og dermed kan Pelle (på billedet) og Otis igen passe sig selv uden problemer.

Bruger du stadig fysiske ugesedler? Så gider vi ikke engang spørge, om du trænger til at få dem digitaliseret. For det gør du. Kontakt Intempus her og lad os vise, hvor smart det er.