Digital bogføring - hvad for noget?

Når man snakker om digital bogføring, refererer man til et digitalt regnskabsprogram, som hjælper dig med at holde styr på alt indenfor regnskab såsom fakturering, udgifter, bilag, moms og deadlines fra SKAT.

Hvorfor et digitalt regnskabsprogram?

Et digitalt regnskabsprogram erstatter mange ældre bogføringsmetoder ved at give dig adgang til dit regnskab gennem en online platform. Mange digitale regnskabsprogrammer tilbyder derudover en mobil app, som gør det lettere for dig som bruger at uploade kvitteringer og sende fakturaer på farten, og samtidig kan den sikre, at dine fakturaer bliver bogført korrekt i dit regnskab. 

At have et digitalt regnskabsprogram er især blevet aktuelt efter at Folketinget har vedtaget en ny bogføringslov, som stiller krav til virksomheders brug af et regnskabsprogram. Den nye bogføringslov indebærer blandt andet, at bilag i papirform ikke længere anses for at være gyldig dokumentation for bogføring. Alt regnskabsmateriale skal opbevares digitalt, f.eks. igennem et digitalt regnskabsprogram eller med opbevaring i skyen. Du kan læse mere om den nye bogføringslov her. 

At have et digitalt regnskabsprogram har mange fordele, blandt andet i relation til  fakturering, moms og integrationer.

 

Fakturering bliver en leg

Når du benytter et digitalt regnskabsprogram, har du oftest mulighed for at lave fakturaer direkte i programmet. Der er mange fordele ved at lave fakturaer gennem dit digitale regnskabsprogram. F.eks behøver du ikke at bekymre dig om, hvorvidt fakturaen overholder alle juridiske krav – du skal blot udfylde informationen om kunden, betaling og varer/ydelse solgt. 

Mange digitale regnskabsprogrammer tilbyder som nævnt også en mobilapp, som gør det nemt at  oprette fakturaer på farten, og som sørger for at fakturaen bliver bogført korrekt i dit regnskab. Det er let som en leg. 

Hvis du har en webshop tilknyttet til din forretning, kan du tjekke, om dit digitale regnskabsprogram har en integration dertil. Vælger du at få sådan en integration, kan dine ordrer nemlig automatisk blive overført til programmet, så du kan spare både tid og undgå fejl.

Moms kan indberettes med få klik

Bøvler du med moms og momsindberetning? Momsindberetning kan trække tænder ud på selv de bedste virksomhedsejere og bogholdere. Vælger du et digitalt regnskabsprogram med en momsintegration til SKAT, kan momsindberetningen klares med få klik. Momsintegrationen til SKAT sikrer, at du indberetter de rigtige tal til SKAT, som henter tallene direkte fra systemet og indsætter dem i de rigtige felter i momsindberetningen. 

Derudover kan et digitalt regnskabsprogram give dig et grundigt overblik over dit momsgrundlag, så du kan se præcis hvilke fakturaer og regninger, der giver den salgsmoms og købsmoms, som du kan se i momsopgørelsen.

 

Integrationen mellem Billy og Intempus gør registreringen nemmere

Med en integration mellem Intempus’ digitale timeregistreringssystem og regnskabssystemet Billy kan du nemt få overført dine data fra det ene system til det andet. Dét letter blandt andet det administrative arbejde samt mindsker fejl, når en kunde skal faktureres for arbejdstimer. 

Når integrationen er sat op, kan du oprette et produkt, som bruges til at registrere kundetimer med. Så snart produktet er oprettet i Billy og mappet med Intempus, vil du kunne fakturere igennem Intempus og overføre fakturaen til Billy nemt og enkelt.  

Billy kan også integrere med mange andre systemer, som du kan bruge til at automatisere det administrative arbejde i din virksomhed. Er du interesseret i at høre mere om Billy og deres integrationer, kan du se mere her.