Hvordan sikrer I jeres Intempus-data?

It-sikkerhed er er i stigende grad vigtig for virksomheder. I dette blogindlæg præsenteres en række gode råd til sikring af jeres Intempus-konto.

Datatyve og -kidnappere

DatasikkerhedComputer og internet giver virksomheder forøget effektivitet – men samlingen af virksomhedsdata på internetforbundne computere, gør det attraktivt og relativt risikofrit for kriminelle at stjæle eller sabotere en virksomheds data.

En undersøgelse fra 2015 viste, at seks ud af ti adspurgte danske virksomheder indenfor det seneste år har oplevet at blive forsøgt hacket. [Kilde: business.dk/..] [Kilde: dr.dk/..]

Det fremhæver vigtigheden af, at I som virksomhed aktivt sørger for at beskytte jeres forretningsdata – både teknisk, men i høj grad også administrativt.

Intempus og datasikkerhed

For at forhindre datatyveri i forhold til Intempus, bør I gøre følgende:

  1. Lav stærke kodeord – især til web-administrationen, da der her kan gøres mest skade.
  2. Hvis I er flere administratorer af jeres konto, sørg for at få adgang til hver bruger – det er en dårlig ide at deles om kodeord. Kontakt supporten for give brugere administratoradgang.
  3. Hvis I vil oprettelsen af medarbejderne har tildelt dem simple kodeord, som fx. 123, skal I få dem til selv at ændre kodeordet, når de er logget ind i appen.
  4. Administratoren skal sørge for hurtigt at spærre adgang for afgående medarbejdere, som beskrevet i denne guide.
  5. Instruere medarbejderne i, at de hurtigt skal melde til administratoren, hvis deres telefon bliver væk.

Seneste trends inden for hacking: ransomware og chefmails

Lige nu er det især såkaldt “ransomware”, der rammer de danske virksomheder. Ransomware er en type virus, der oftest kommer ind i virksomhedens it-systemer via vedhæftede filer, fundne USB-nøgler eller via links i en e-mail. Virussen stjæler, låser eller blokerer for virksomhedens data, og kun ved at betale hackerne en løsesum, får virksomheden igen adgang til dataene.

Husk: Sørg for ikke at åbne filer, hvor du ikke er sikker på afsenderen!

En anden trend inden for hacking er, hvor hackere efter research på de sociale medier via mail eller telefon udgiver sig for en højtstående medarbejder i en virksomhed, og dermed overbeviser en regnskabsmedarbejder til at overføre penge til hackerens konto [Kilde: finans.dk/..]

Husk: Aftal en procedure for hvordan en sådan overførsel skal foregå – hvis det overhovedet skal være muligt. Sørg for at tale i telefon med medarbejderen, der beder om pengeoverførslen – det er ikke nok med mails og SMS.

Jeres sikkerhed er ikke stærkere end det svageste led!