“Tid er penge”. Ivan Mørch Hermansen er ikke den første til at komme med den konstatering. Netop tid har han fået meget mere af, efter hans genåbnede virksomhed, MKH Entreprise, er begyndt at bruge Intempus.
Det er nok svært at sætte tal på, hvor mange papirlapper med timeindberetninger Ivan Mørch Hermansen modtog mellem 2008 og 2013, hvor gravemaskinerne kørte i hans virksomhed MKH Entreprise. Én gang om ugen væltede det ind med sedler fra de 12 ansatte, og så kunne Ivan ellers bruge weekenden på at taste informationerne ind i systemet manuelt og hver 14. dag lave løn – også manuelt.
Indtil oktober 2018 lå virksomheden stille, da Ivan Mørch Hermansen blev ansat som projektleder et andet sted. Men sidste år fik han så mulighed for at genåbne MKH Entreprise, fordi han pludselig stod med en treårig kontrakt på et tocifret millionbeløb årligt i hånden. Og så vidste han godt, at det skulle være slut med den gamle analoge praksis. Nu skulle der både findes medarbejdere og et digitalt system til timeregistrering. Ivan tog fire mand med sig fra sin tidligere arbejdsgiver, og de vidste lige præcis, hvilket system de foretrak.
“Det skulle være nemt at håndtere. Derovre havde folkene efter bare én dag med Intempus sagt; “Hold da op, det er nemt!”. Og de var endda lidt bange for det digitale. Så når de syntes, at det var nemt, vidste jeg, at det var sådan noget, jeg skulle have fat i,” siger Ivan Mørch Hermansen på et nordjysk, der hænger tydeligt ved, selvom virksomheden, bopælen og opgaverne ligger i det københavnske.
Dybe huller, høj vækst – og suveræn support
Efter bare tre måneder består virksomheden i dag foruden Ivan og en kontorassistent af 10 ansatte. De udgør i alt fem graverhold, og Ivan Mørch Hermansen vil gerne give Intempus en del af æren for, at det på den korte tid har været muligt at lade virksomheden vokse så hurtigt.
“Jeg sparer 90 procent af min tid. Det er måske endda lavt sat”.
Han behøver nemlig heller ikke bruge de store kræfter på at koncentrere sig om overtidsbetalinger, ligesom han med integration til e-conomic og Dataløn udnytter forbindelsesmulighederne optimalt. Alle fakturaer er digitaliserede, hvilket også har gjort revisorens arbejde nemmere. Og skulle der opstå en fejl et sted, er hjælpen nær.
Intempus har haft en stor indflydelse på, at det er gået så smertefrit. Vi arbejder på mange forskellige tidspunkter af døgnet, og derfor bruger vi mange typer af tillægsbetalinger. Det er en smule kompliceret, og der har jeg nogle gange haft brug for hjælp til lige at rette det til i Intempus. Den klarer supporten uden problemer hver gang. De kan sågar også klare ting i e-conomic for mig, selvom det jo er en helt anden virksomhed,” – Ivan Mørch Hermansen, Indehaver af MKH Enterprise
Stol på systemet og spar tid
Ivan Mørch Hermansen anslår, at han med Intempus har sparet 90 procent af den administrative tid, han førhen brugte på at lave løn og bogholderi.
“Det er måske endda lavt sat,” tilføjer han.
“Tid er jo penge, og i dag bruger jeg nok 10 minutter om dagen på at åbne Intempus og få godkendt timer. Det tal var altså flere timer førhen, og samtidig kommer det hele automatisk over i Dataløn. Det er der, hvor jeg virkelig sparer mange timer,” siger Ivan Mørch Hermansen, som dog også er bevidst om, hvad forudsætningen er for at kunne minimere sit tidsforbrug så markant.
“Jeg kan kun spare så meget tid ved at stole på systemet. Ellers bruger man lige så lang tid som før – bare på at kontrollere, om systemet har lavet alt korrekt. Min holdning er bare, at der er større risiko for at lave fejl manuelt, end når det hele er automatiseret. Så det kan godt være, systemet kommer til at lave en fejl, men det vil uundgåeligt være færre fejl, end hvis jeg gjorde alting manuelt. Og får man først sat det hele rigtigt op, så kører det altså bare,” slutter han.