Vi har talt med direktøren for vores partner ProLøn, Finn Conradsen, for at høre mere om ProLøns historie og profil, og hvad ProLøn tænker om fremtiden i forhold til lønsystemer.
Hvad er din faglige baggrund, og hvornår blev du direktør for ProLøn?
Jeg er 57 år gammel og har været i it-branchen i 28 år – jeg har en it-faglig baggrund med en universitetsuddannelse i tysk og datalogi fra Aarhus universitet. Tidligere har jeg arbejdet i Mærsk Data, IBM og KMD. Jeg blev ansat i efteråret 2014 som administrerende direktør i ProLøn som led i det opkøb og generationsskifte, der skete, da Maj Invest Equity købte aktiemajoriteten i ProLøn.
Hvor lang tid har ProLøn eksisteret og hvor mange kunder/brugere har I?
ProLøn blev først udviklet i 1980´erne som et lønsystem for Dronningborg Maskinfabrik i Randers. I løbet af 90´erne blev det reelt til et lønsystem, der kørte løn for virksomheder. Vi er i dag vokset til at lave løn for 11.000 virksomheder med ca. 110.000 ansatte, hvor vi kører en 14-15.000 lønkørsler om måneden. I markedet er vi blandt de fire største lønleverandører.
Hvordan vil du placere ProLøn i forhold til de øvrige systemer?
Det vi har gjort, i modsætning til vores konkurrenter, er, at vi har lavet dedikerede brancheløsninger. Vi har en basis lønløsning, der kan lave løn for hvilken som helst virksomhed i Danmark, men oven på denne basisløsning har vi 22 brancheløsninger i forhold til de givne overenskomster. Eksempelvis har en fagforening og en arbejdsgiverforening forhandlet sig frem til et særligt søgnehelligdagstillæg. Så har ProLøn udviklet en tilpasning af lønsystemet, så vi håndterer S/H-tillægget i overensstemmelse med overenskomsten. Det er en af årsagerne til ProLøns succes – et tæt samarbejde med brancheforeninger, der anbefaler deres medlemmer at bruge ProLøn.
Fordi vi laver branchetilpasninger i tæt samarbejde med brancheforeningerne, har vi også medarbejdere, der kender overenskomsterne. De kan servicere bredt på deres generelle viden, men de har samtidig specialviden på udvalgte overenskomster. Så vi er i stand til, når fx. en bager, eller en bagers bogholder, ringer, at omstille til en medarbejder, der kender til de særlige forhold for bagere. Vi kan derfor levere service af høj kvalitet, hvor kunderne lærer de enkelte konsulenter at kende. Vores kunder udtrykker, at ProLøn laver løn med et menneskeligt ansigt.
Så branchetilpasning og en meget kompetent lønservice/support, det er det, der kendetegner ProLøn, hvis du spørger vores kunder.
Hvorfor valgte I Intempus som partner?
Løn indgår jo i en større sammenhæng om, hvordan man driver en effektiv administration. Der er det vigtigt, at vi udover vores ekspertise omkring løn også har en række partnerintegrationer, der gør, at data kan flyde mellem systemerne.
Der er af stor betydning, hvis man har en integration til fx et timeregistreringssystem, for så behøver man ikke taste de samme data flere gange. Jo flere medarbejdere, jo større betydning har den tidsbesparelse. Man kan nøjes med at taste timerne i timeregistreringssystemet, hvorefter data automatisk overføres til lønsystemet. Så slipper man for mange fejl – for det er fejlene, der tager tiden. Det tager jo ikke mange minutter at køre en simpel løn – men har man kørt en forkert løn, så koster det meget tid at rette.
Jo mere vi kan levere ud over lønservice, som fx integration til andre systemer, jo mere kan vi optimere kundernes administration. Det er et nøglepunkt i vores strategi. Vi har lavet analyser af et lønsystems økologi, for at vurdere det miljø et lønsystem indgår i. Der fik vi hurtigt øje på HR-systemer, vagtplanlægningssystemer, økonomi- og bogføringssystemer, samt timeregistreringssystemer. Derefter begyndte vi at se på mulige kandidater til partnerskaber.
Det første, vi gjorde, var at få lavet en integration til e-conomic, da det jo er et meget udbredt økonomisystem. Det var via denne integration til e-conomic, at jeg blev opmærksom på Intempus. E-conomic talte meget pænt om Intempus, hvorefter jeg mødtes med Peter og Christophe. Der var der rigtig god kemi og jeg fik et utroligt godt billede af den vision, som Peter og Christophe har for Intempus.
Når jeg skal vælge en partner, så betyder netop kemi rigtigt meget. Selvfølgelig skal man have et it-system, som jeg kan se fungerer, altså, det fundamentale skal være på plads, og det kunne jeg jo se, at det havde Intempus. Så jeg kan med ro i sjælen anbefale Intempus til de af vores kunder, der efterspørger et timeregistreringssystem. Vi har i løbet af det seneste år udviklet en rigtig god relation, også på det personlige plan, mellem ProLøn og Intempus´ ledelse og medarbejdere. Det gør det simpelthen meget nemmere.
Hvad er de næste trends inden for lønsystemer?
Der er tydelige bevægelser i gang på markedet. Inden for det sidste års tid er de store lønleverandører blevet opkøbt af kapitalfonde. Bluegarden, Danløn, Lessor og ProLøn er alle fornyligt blevet opkøbt af kapitalfonde. Og i det offentlige er Silkeborg Data (regioner) og KMD (kommuner) ligeledes på kapitalfondshænder.
Hele vejen rundt er der kommet kapital ind, og det betyder, at der kommer til at ske rigtigt meget på markedet inden for integrationer og udvikling af mere brugervenlige løsninger. Jeg er ikke i tvivl om, at det er til gavn for kunderne, for konkurrencen bliver jo skærpet. Det er jeg ikke typen, der er ked af, for så må vi jo bare smøge ærmerne op og blive endnu dygtigere.
Tak for din tid og svar – vi i Intempus ser frem til et godt partnerskab.
Vil du gerne vide mere om ProLøn og Intempus?
Kontakt os her for at høre mere om Intempus og ProLøn’s samlede løsning.