7 gode råd til valg af tidsregistreringssystem

7 gode råd om digital timeregistrering

Måske har du allerede taget beslutningen, men mangler at finde det rette program. Måske er du fortsat i tvivl, men ønsker at være helt forberedt til at tage springet. Uanset hvad så er det vigtigt at være godt klædt på, når du skal træffe valget om at implementere et nyt IT-system i din virksomhed. De ting, der kan skabe store forandringer og forbedringer, er nemlig også tit store beslutninger.

Derfor giver vi dig her 7 råd til, hvad du skal tænke over, og hvad du skal gøre, når du vælger tidsregistreringssystem.

Derfor giver vi dig her 7 råd til, hvad du skal tænke over, og hvad du skal gøre, når du vælger tidsregistreringssystem.

1. Bliv klar over, hvad dine udfordringer er

Tidsregistreringssystemer kan i dag langt mere end blot at registrere tid. Faktisk kan du også bruge det til planlægning, kvalitetssikring osv. Det gør, at du først og fremmest skal kigge på, hvad dine udfordringer er. Hvad er det, du ønsker, et system skal hjælpe dig med?

Når du er helt klar på, hvorfor du ønsker et digitalt program til tidsregistrering eller et af de andre funktioner, er det nemmere at nå frem til, hvordan du så kommer i gang.

2. Tag et kig på dine behov

Inden du vælger et system, skal du kigge på dine behov. Det hænger sammen med at blive klogere på dine udfordringer, men det handler også om at se på, hvordan de forskellige systemer dækker dine behov. Indenfor timeregistreringssystemer findes der simple og billige systemer, der kun kan det basale, men også store forkromede, dyre systemer, der kan langt mere, end de fleste har brug for. Gør dig derfor klart, hvad dine behov egentlig er, så du får fat i det rette system.

3. Tænk over, hvor teknologivante dine medarbejdere er

I nogle virksomheder er stort set alle medarbejdere teknologiske superbrugere. I andre kan mange kun det helt basale. Derfor skal du tænke over, hvilket system der passer bedst til dine medarbejdere. Derfor er det en god ide at undersøge, hvor brugervenligt systemet er. Det kan blandt andet gøres ved at drage nytte af tilbuddene om en gratis prøveperiode. Der finder du ud af, om systemet er noget for alle dine medarbejdere.

4. Inddrag medarbejderne

Som med alt andet nyt er det en utrolig god ide at inddrage medarbejderne i både tanker om og implementering af det nye system. Udvælg f.eks. nogle engagerede medarbejdere, som kan agere superbrugere og teste systemet i deres hverdag, så I får mest muligt ud af jeres nye system.

Nogle medarbejdere kan måske få nervøse trækninger ved tanken om et nyt IT-system, men information gør dem ofte trygge. Jo mere du inddrager dem og bruger dem, jo lettere bliver overgangen.

5. Fleksibilitet, fleksibilitet, fleksibilitet

En af de ting, der gør implementeringen af et nyt system lettere, er, hvis systemet er fleksibelt. Derfor er det en god ide at lede efter et tidsregistreringssystem, der er fleksibelt. Dermed kan systemet sættes op efter lige præcis de behov, I har. Blandt andet kan de mest fleksible tidsregistreringsystemer sættes op efter forskellige brancher, forskellige afdelinger i samme virksomhed, tage højde for varierende forhold for forskellige medarbejdere osv. Og vigtigst af alt kan et godt, fleksibelt tidsregistreringsystem vokse med jer. Det betyder, at du er garanteret, at det system, der passer nu, også passer til din virksomhed i fremtiden.

6. Få hjælp af integration

Med et system, der giver mulighed for integration, får du fjernet mange af de manuelle arbejdsgange, der tager tid. Hvis du gerne vil have dit tidsregistreringssystem til at tale sammen med dit løn-, økonomi og/eller kvalitetssikringssystem og dermed spare tid, er det en god ide at undersøge markedet for tidsregistreringssystemer, der giver mulighed for integration.

7. Gi’ dem et kald

Internettet kan give en et hav af informationer om forskellige tidsregistreringssystemer, men vil du for alvor undersøge, hvad der en egner sig til din virksomhed, er det letteste at give et kald eller sende en mail til virksomheden bag systemet. De er eksperter på området og kan hjælpe dig til at finde den bedste løsning for din virksomhed. Hos Intempus kan du på 20 minutter få en uforpligtende og grundig gennemgang af systemet, så du er klar til at bruge det i din hverdag. Samtidig kan du og dine medarbejdere gratis teste det af – du får nemlig de første 14 dage gratis.